Referat for Klima- Natur og Genbrugsudvalget møde den 04. oktober 2023
157. Energi- og CO2 regnskab 2021 og proces for revision af Klimaplan
Sagsnummer: 2023-013195
Sagsbehandler: Helene Bjerre-Nielsen
Præsentation
Energi- og CO2 regnskabet (Klimagasregnskabet) for Middelfart Kommune som geografi for 2021 er modtaget og gennemgås nedenfor.
DK2020 Klimaplanen blev godkendt i december 2020. Jf. planen skal den revideres hvert 4. år. Derfor skal der igangsættes en revisionsproces, så der kan forelægge en revideret klimaplan til godkendelse i udgangen af 2024. Nedenfor er foreslået en overordnet ramme for revisionen.
Forvaltningen foreslår
- at KNG diskutere klimagasregnskabets resultater og implikationer
- at KNG godkender den overordnede ramme for revision af klimaplanen
Sagsbeskrivelse
1. Energi- og CO2 regnskab 2021
Energi- og CO2 regnskabet for Middelfart Kommune som geografi er nu modtaget. Opstillingen af regnskabet følger det format, som Region Syd har stået bag udviklingen af i samarbejde med flere af kommunerne i regionen herunder også Middelfart Kommune. Formatet svarer derfor overordnet til det tidligere modtaget regnskab for 2020.
Der er dog sket nogle justeringer, bl.a. er emissionsfaktorerne for andre klimagasser ændret, så faktorerne svarer til de seneste internationalt anvendte faktorer (IPCC AR5). Desuden er international flytransport udtaget af regnskabet. Justeringerne betyder, at der ikke kan sammenlignes med det tidligere 2020 regnskab, men i det nye klimaregnskab for 2021 er 2020 også beregnet. Desuden indeholder det nye regnskab også en tilbageberegning til 1990, så den reelle reduktion frem til og med 2021 kan opgøres.
Nedenfor er klimagasudledningerne og reduktionerne præsenteret.
Ton CO2e |
2020 |
2021 |
|
2021 |
Energi |
108.557 |
103.855 |
|
-4% |
Erhverv |
31.121 |
30.548 |
|
-2% |
Fremstillingsvirksomhed |
24.163 |
21.729 |
|
-10% |
Husholdninger |
44.597 |
36.810 |
|
-17% |
Offentlig service |
5.816 |
5.126 |
|
-12% |
Ukendt energi |
2.861 |
9.641 |
|
237% |
Transport |
119.877 |
112.848 |
|
-6% |
Lufttransport |
155 |
174 |
|
12% |
Vejtransport |
113.444 |
106.684 |
|
-6% |
Jernbanetransport |
6.277 |
5.990 |
|
-5% |
Søtransport |
- |
- |
|
0% |
Kemiske processer |
3.489 |
3.590 |
|
3% |
Landbrug |
122.193 |
118.468 |
|
-3% |
Husdyr |
77.907 |
76.975 |
|
-1% |
Dyrkning af landbrugsjord |
29.045 |
26.494 |
|
-9% |
Organiske jorde |
15.241 |
14.999 |
|
-2% |
Anden arealanvendelse |
- |
- |
|
0% |
Affaldsdeponi og biogas |
3.657 |
2.657 |
|
-27% |
Spildevand |
746 |
792 |
|
6% |
Samlet |
358.518 |
342.210 |
|
-5% |
Som det fremgår af ovenstående skema, er den samlede klimagasudledning reduceret med 5% fra 2020 til 2021 svarende til 16.300 tons CO2e. Reduktionen er størst ift transport, hvor særligt vejtransport falder (6.800 tons CO2e) og skyldes primært en reduktion i kørte kilometer. Det skal ses i sammenhænge med den daværende corona-pandemi, som påvirkede mange aktiviteter. Reduktionen i kørte kilometer forventes ikke at fastholdes i 2022 og videre.
Der sker også en reduktion i husholdningernes energiforbrug, men noget af det skyldes en ny kategori "ukendt energi", som indeholde små forbrugsenheder aht. GDPR. I de underliggende tal til klimagasregnskabet kan man dog finde en reduktion i forbrug af naturgas på 14% fra 2020 til 2021, hvilket sandsynligvis hænger sammen med den første prisstigning på naturgas i vinteren 2021, men dog også en mildere vinter.
Der sker også en mindre reduktion ift dyrkning af landbrugsjorde, som ikke rigtig kan forklares med de nuværende data, men som ikke skyldes en reduktion i landbrugsareal, da det stort set er uændret fra 2020 til 2021.
Samlet set en fornuftig reduktion af klimaudledninger, som dog ikke direkte kan tillægges kommunale initiativer for nuværende.
Reduktionssti mod 2030
Nedenfor ses 1990 klimagasudledningen per sektor for Danmark som geografi og for Middelfart Kommune som geografi. Tallene er baseret på den samme beregningsmetode og faktorer og er derfor sammenlignelige.
* inkl. indenrigsflyvning, eks. udenrigsflyvning
Som det ses i skemaet ovenfor er der i forhold til 1990 sket en reduktion i klimagasudledningen på 37% i Middelfart Kommunes geografi. På nationalt plan er tallet 41%. Forskellen svarer til usikkerheden i opgørelserne.
Den langt største reduktion af udledningen siden 1990 er sket i energisektoren. Landbrugssektoren har også reduceret udledningen, dog ikke nær så meget i Middelfart Kommunes geografi som nationalt. Den nærmere forklaring på dette lokale fænomen undersøges nærmere.
Udledningen fra transportsektoren er trods energieffektivisering af køretøjer uændret siden 1990. Det skyldes den store udvikling i trafikmængden.
Nedenfor er 1990 udledningen sammenlignet grafisk med 2021 og det beregnede 70% mål i 2030. Der er indsat beregnede værdier for årene 2000 og 2010 for at fuldende kurven.
Som det fremgår af kurven på grafen er målet om 70% reduktion i 2030 sammenlignet med 1990 fortsat en stor udfordring. Hastigenden af forandringer skal forøges kraftigt i forhold til de sidste 30 år for at målet kan opnås. Det betyder, at der skal reduceres med mere end 20.000 tons CO2e per år i årene 2022-2029. Fra 2020 til 2021 var reduktionen ca. 16.000 tons CO2e.
Der er en positiv udvikling i gang i Middelfart Kommunes geografi ift udbygning af vedvarende energi, som vil sikre selvforsyning af VE-strøm. Der er også lagt en ambitiøs plan for udrulning af fjernvarme i mange lokalområder i kommunen. Dermed er reduktionen i energidelen godt på vej, såfremt udfordringer ift fjernvarmen omkring prisstigninger, manglende midler i fjernvarmepuljen og stagnerende tilslutninger kan håndteres. Den konkrete reduktion af klimagasudledningerne pba. ovenstående planer kan kvantificeres, når der modtages et scenarieværktøj fra Energistyrelsen. Det forventes i slutningen af året.
I modsætning til energisektoren er transportsektoren og landbrugssektoren en stor udfordring, når det kommer til reduktion af udledningerne – også i Middelfart Kommunens geografi. Transportsektoren foldes ud ved et efterfølgende dagsordenens punkt. Landbrug udfoldes ved et senere udvalgsmøde.
2. Revision af DK2020 Klimaplan
DK2020 Klimaplan blev godkendt af Byrådet i december 2020. Der blev også indgået en politisk klimaaftale (i et forhandlingsudvalg), som prioriterede konkrete tiltag fra klimaplanen.
Klimaplanen skal revideres hvert 4. år for at sikre aktualitet. Derfor foreslås hermed de ovenstående rammer for en revisionsproces, som skal lede frem til en revideret klimaplan i slutningen af 2024.
Overskrift for den reviderede klimaplan er:
”Flere med, flere forandringer” (eller ”Flere med, flere klimahandlinger”)
Overordnet ambition for planen er at den (igen) vil bringe Middelfart Kommune blandt de mest ambitiøse og resultatskabende klimakommuner i Danmark.
Der er tre målgrupper:
- Politikerne
- Direktionen/organisationen internt
- Eksternt særligt ift virksomheder og borgere (så mange flere kommer med og bidrager til indfrielsen af klimamålene)
Det foreslås, at der arbejdes med en intern revisionsgruppe, som meget gerne styres af borgmesteren og kommunaldirektøren. Gruppen foreslås bestående af BUF, SSU, Økonomi (inkl. Indkøb), HR-chefen, T&M direktøren og Klimadirektøren. Programleder for klimaplanen fungerer som sekretær (og resten af Klimastaben bidrager som bisiddere). Gruppen vil fremadrettet være et godt forum at mødes i fx 3-4 gange om året for at holde gang i implementeringen af tiltag.
Eksternt foreslår afholdelse af en workshop med både politikere og centrale aktører, som store virksomheder, erhvervscenteret, sparekassen, landbruget mfl. Workshoppen skulle gerne danne basis for en form for Action Board, som kan bruge fremadrettet lidt a la Klimafolkemødets Advisory Board, dog med klart fokus på handlinger. Vi ser denne gruppe mødes 1 gang årligt.
Det er centralt, at kommunikationsindsatsen styrkes overfor borgere og virksomheder bl.a. i form af små film, samt at Klimafolkemødet i den samlede revisionsproces og fremadrettet bruges mere proaktivt som platform både ift kommunens ansatte, lokale virksomheder og borgere.
På basis af ovenstående ramme udarbejdes der en detaljeret procesplan for revision af klimaplanen. I den inddrages også evt. krav og formater, som Klimaalliancen planlægger at udarbejde på nationalt plan.
Økonomi
Der er afsat 358.649 kr. til Klimaplanen i 2024 og i overslagsårene 2025 - 2027 i følge det vedtagne budget.
Der forudses udgifter ifm revision af klimaplanen, bl.a. til klimagasregnskab og formidlingsværktøjer/input.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Punkt 1: Drøftet
Punkt 2: Godkendt. Udvalget ønsker gerne et fokus på dialog via partnerskaber og handling
Behandlingsplan
158. Temadrøftelse - klima og transport
Sagsnummer: 2023-006226
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Udvalget får en orientering om klimabelastningen fra transport i Middelfart Kommune og drøfter det videre arbejde med at reducere drivhusgasudledning fra transport.
Forvaltningen foreslår
- at udvalget drøfter initiativer og tiltag til reduktion af klimabelastningen fra transport.
Sagsbeskrivelse
Klima, Natur og Genbrugsudvalget besluttede på møde d. 9. august 2023 en prioritering af klima-temaer til drøftelse i udvalget.
Udvalget besluttede at prioritere transportområdet først, og havde et ønske om fokus på, hvor det største reduktionspotentiale er, fokus på målgrupper og kommunens handlemuligheder.
Klimabelastningen fra transport inden for Middelfart Kommunes geografi udgør ca. en tredjedel af den samlede udledning. Klimaplanen indeholder mål om 70% reduktion i 2030 og CO2 neutralitet i 2050 samt en række konkrete tiltag til gennemførelse af planen indenfor de forskellige kilder, herunder transport. Se hele klimaplanen på klimalaboratoriet.middelfart.dk/DK2020.
På den måde er beslutningerne om mål og virkemidler truffet, og det handler nu om at gennemføre tiltag og dermed realisere reduktionerne af drivhusgasudledning.
Som grundlag for udvalgets drøftelse er der udarbejdet et kort notat indeholdende data for transportområdet i relation til klima, samt en kort status på de tiltag, der er iværksat. Notatet vedlægges.
Der vil på mødet blive lagt op til en drøftelse af det fremadrettede arbejde med transportområdet.
Økonomi
Afhængig af hvilke virkemidler der tages fat i kan der være en tilknyttet økonomi. Det vil kunne vurderes, når tiltag bliver mere konkrete.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
At nedbringe drivhusgasudledning fra transport vil have en stor positiv klimaeffekt, idet transport udgør ca. en tredjedel af klimabelastningen indenfor Middelfart Kommunes geografi.
Jf. Klimaplanen er det omkring konkrete tiltag "vigtigt at overveje om der kan være socialt eller økonomiske skævvridninger når tiltagene konkretiseres, og hvis der er gevinster for nogle aktører, skal disse fordeles retfærdigt i et klimaperspektiv". Dette er relevant at inddrage i forhold til transport, og relaterer sig blandt andet til Verdensmål 10 - Mindre ulighed.
Beslutning
Drøftet. Sagen drøftes igen på kommende møde.
Behandlingsplan
Bilag
159. Liv i Lillebælt - nye muligheder
Sagsnummer: 2021-001082
Sagsbehandler: Niels Ole Præstbro
Præsentation
Nye muligheder for øget tværkommunalt samarbejde om indsatser for bedre vandmiljø i Lillebælt.
Forvaltningen foreslår
- At samarbejdet om Liv i Lillebælt fastholdes, men udvides til også at omfatte et fælles sekretariat vedr. vandområdeplansamarbejdet
- At der gives mandat til, at formandskommunerne for VOS Lillebælt (Assens) og VOS Jylland (Vejle) i fællesskab sender en ansøgning om midler fra den statslige pulje til styrkelse af udtagningsindsatsen
Sagsbeskrivelse
Med den nyeste viden vi har i dag, vurderes den største trussel mod bedre miljø- og naturtilstand i Lillebælt at være udledningen af næringsstoffer fra omgivende landarealer.
Dette er hovedårsagen til at VELUX fonden ikke gav tilsagn til tidligere ansøgning om forbedring og etablering af levesteder i Lillebælt, såkaldte marine indsatser. Primære presfaktorer - især næringsstofudledningen - vurderes at skulle reduceres væsentligt, før det er omkostningseffektivt at forbedre eksisterende og etablere nye marine levesteder.
Indsatsen for at sænke næringsstofudledningen har været i gang siden Vandmiljøplan I i 1987. I dag koordineres indsatsen i vandområdeplaner for hovedvandoplande, hvoraf Lillebælt er delt i to hovedvandoplande: 1.11 Lillebælt-Jylland og 1.12 Lillebælt-Fyn (se kort i vedlagte bilag). Hvert hovedvandopland har en tilhørende Vandoplandsstyregruppe (VOS). Hver VOS har en Vandoplandsplan (VOP), hvori de gennemførte og planlagte projekter er oplistet.
Dette er baggrunden for at forvaltningen indstiller til at søge den forventede, kommende statslige pulje til "styrkelse af VOS’ernes udtagningsindsats" (SVUT). Formålet er at etablere et fælles sekretariat for hele Lillebælt, der kan understøtte indsatsen i de 19 kommuner og sikre hurtigere implementering af kollektive virkemidler jf. statens ambitioner for klima (udtagning af lavbundsjord) og vandmiljø (reduktion af kvælstof). Puljen forventes at have ansøgningsfrist inden årets udgang og være på i alt 20 mio. kr.
Det styrkede VOS-Sekretariat forventes ikke at kunne direkte understøtte initiativer udover de vedtagne kollektive vandmiljøindsatser. Partnerskaber/samarbejder med fx erhverv og interesseorganisationer samt marine indsatser, fx stenrev og ålegræs, skal forløbe i et andet regi end VOS. Forvaltningen indstiller derfor til at samarbejdet om Liv i Lillebælt fortsætter i parallelt forløb med VOS-sekretariatet, for at udnytte de synergier og finansieringsmuligheder der kan opnås ad denne vej. Fordeling af indbetaling fra kommuner der deltager i projekt "Liv i Lillebælt" har følgende fordeling:
Forvaltningen gør opmærksom på at der henover sommeren har været dialog med øvrige fynske kommuner der for en stor dels vedkommende ønsker en fælles fynsk VOS også inklusiv Lillebælt-Jylland. Forvaltningerne omkring Lillebælt har dog vurderet at et samarbejde kun med fokus på Lillebælt giver mest værdi og at en VOS omfattende hele Fyn og Lillebælt-Jylland ville blive for stor. Det er dog af betydning for den samlede vandmiljøindsats, at en fremtidig VOS for hele Lillebælt får et tæt samarbejde med øvrige VOS på Fyn også set i lyset af et muligt tættere fynsk samarbejde om klimaindsatser i fremtiden.
Økonomi
Der forventes at skulle anvendes et mindre antal timer til ansøgningsproceduren, som kan leveres indenfor eksisterende personaleressourcer.
Finansieringen af det nye VOS sekretariat forventes at blive omkostningsneutralt for kommunen, men ansøgningsvilkår og -muligheder er endnu ukendt. Eventuelle kommunale udgifter behandles i selvstændigt dagsordenpunkt, hvis der viser sig at være et behov.
Forsat deltagelse i "Liv i Lillebælt" forudsætter indbetaling til sekretariatets basisbudget 2024 på 14.408 kr. Udgiften finansieres af eksisterende anlægsbevilling indenfor anlæg "Liv i Lillebælt".
Høring
ingen
Klima & bæredygtighed
Udtagningen af landbrugsarealer til vådområder og klimalavbund vurderes generelt til at have en positiv effekt på klima, vandmiljø og biodiversitet. Formålet med oprettelsen af fælles VOS sekretariat er at styrke udtagningen. Selvom et centralt, fælleskommunalt sekretariat på tværs af Lillebælt kan medføre et lidt større transportbehov og lidt mindre landbrugsareal, vurderes den samlede effekt på alle parametre at være positiv for klima og bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
160. Godkendelse af takster for 2024 for Modtagestation Syddanmark I/S (Motas)
Sagsnummer: 2023-012462
Sagsbehandler: Karina Østergaard
Præsentation
Modtagestationen for farligt affald, Modtagestation Syddanmark I/S (Motas), har fremsendt budget og takster for 2024. Modtagestationens takster skal godkendes af interessentkommunernes byråd hvert år. Budget for 2024 vedlægges til orientering.
Forvaltningen foreslår
- At Motas’ takster for 2024 godkendes.
Sagsbeskrivelse
Af vedtægterne for Modtagestation Syddanmark I/S (Motas) fremgår det, at de af repræsentantskabet indstillede gebyrer skal fremsendes til kommunernes godkendelse. Repræsentantskabet for Motas har på et møde d. 2. juni 2023 vedtaget at fremsende taksterne for 2024 til behandling i interessentkommunerne.
Vedlagt som bilag er takster for 2024, samt budgetterede mængder, indtægter og omkostninger for 2024 og likviditetsbudget for perioden 2023-2028. Desuden er andre relevante bilag som bl.a. årsrapport for 2022 vedhæftet.
Udgifter for Motas skal dækkes af selskabets takster efter "hvile i sig selv"-princippet. Motas administrerer 4 driftsordninger, henholdsvis driftsordning for farligt affald, tømningsordning for OBU (olie-/benzinudskillere), klinisk risikoaffaldsordning og lille-/landbrugsordning. Forrige år startede Motas desuden en ordning for røde kasser til indsamling af farligt affald fra husholdninger i kommunerne. Kasserne afhentes, tømmes, affaldet sorteres, kasserne vaskes og leveres tilbage.
I Motas’ årsrapport for 2022 fremgår det, at affaldsmængderne, som Motas håndterede i 2022, var faldende grundet udefrakommende forhold som coronavirus og krigen i Ukraine. Via de forskellige driftsordninger håndterede Motas 6.046 ton i 2022 imod 6.575 ton i 2021. På trods af de faldende mængder opnåede Motas et positivt driftsresultat i 2022 på 846 t.kr.
I 2024 forventes det fortsat, at den generelle verdenssituation kan medføre mindre aktivitet i samfundet grundet stigende priser, renter etc. og deraf også faldende affaldsmængder. For 2024 budgetteres der således med en reduktion i de forventede affaldsmængder, idet der er budgetteret med 5.990 ton, hvilket er ca. 4,5% lavere end det budgetterede for 2023 og også lavere end det realiserede resultat i 2022 og de foregående år.
Økonomisk budgetteres der for 2024 med et positivt resultat på 225 t.kr. før renter og 265 t.kr. efter renter. For 2024 er det indregnet, at der ansættes en medarbejder mere til kontoret. Medarbejderen ansættes dels til at aflaste på kontoret, hvor det er problematisk at gennemføre den daglige drift, og dels til kursusafholdelse, ved sygdom m.v. Dertil er der beregnet en generel overenskomstmæssig aftalt lønstigning.
I taksterne for 2024 er der indregnet en stigning på 3% i forhold til 2023, hvilket begrundes med stigende priser på produkter og ydelser som Motas indkøber og forbruger, bl.a. brændstof, energi generelt og emballageindkøb.
Udgifter der er indeholdt i administrationsordningen, bl.a. lønninger, er ligeledes stigende og der budgetteres i 2024 med, at Motas modtager ca. 935 t.kr. fra interessentkommunerne, hvilket er en stigning på 2% fra 2023, hvor beløbet var på ca. 916 t.kr. Beløbet fordeles tilnærmelsesvist efter samme fordeling som anvendt for 2023 og Middelfart Kommunes andel udgør ca. 64 t.kr. i 2024.
Den største belastning af Motas’ likviditet er det planlagte byggeri af nyt overdækket lagerområde og arbejdsrum for håndtering af røde kasser, som dog grundet ændrede krav er reduceret til ca. 7.000 t.kr. (anslået). Ved indregning af dette byggeri, samt takststigningen for 2024, viser likviditetsbudgettet for 2024 en likviditet på ca. 1.800 t.kr., samt mulighed for at trække 1.700 t.kr. på en kassekredit.
Økonomi
Motas' udgifter til drift, administration og anlægsaktiviteter dækkes af selskabets takster efter "hvile i sig selv"-princippet.
Takster til dækning af Modtagestationens omkostninger til transportører og behandlere opkræves direkte ved selskabets kunder efter udførelse af den relevante ydelse. Middelfart Kommune er kunde hos Motas og betaler for de ydelser, som Motas udfører for kommunen. Derudover påvirkes interessentkommunerne, herunder Middelfart Kommune, ikke økonomisk.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Motas I/S er et fælleskommunalt selskab, der er oprettet til at varetage de opgaver for farligt affald, der påhviler interessentkommunerne, herunder at sikre miljørigtig håndtering.
Middelfart Byråd kan påvirke selskabets arbejde med bæredygtighed igennem sin repræsentant i repræsentantskabet. Kommunen er pt. ikke repræsenteret i bestyrelsen.
I Motas’ Strategiplan for 2025 er bæredygtighed en del af mission og vision, og det indgår som en målsætning og en strategisk indsats, at bæredygtighed skal indarbejdes i alle led.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
161. Godkendelse af regulativ for husholdningsaffald samt høring af ændringsforslag
Sagsnummer: 2023-008246
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Regulativ for husholdningsaffald har været i høring. Regulativet er tilpasset de nye vedtagne indsamlingsordninger for henholdsvis tekstilaffald og asbestholdigt affald. Derudover har det været nødvendigt med mindre præciseringer af regulativet, f.eks. i forhold til kolonihaver. Endvidere udfases ordningerne for PCB-holdigt affald, da affaldet er omfattet af andre ordninger i regulativet.
Foruden ovenstående tilpasninger og præciseringer er der endnu en ændring til regulativet, der ikke har været i høring. Af denne grund ønskes ændringen til regulativet sendt i høring.
Forvaltningen foreslår
- At regulativ for husholdningsaffald godkendes
- At ændringsforslag til regulativet sendes i offentlig høring i 4 uger.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommunes regulativ for husholdningsaffald fastsætter reglerne for håndtering af husholdningsaffald fra alle borgere og grundejere i Middelfart Kommune.
Regulativet skal, jf. affaldsaktørbekendtgørelsen, følge en fastsat standard og udarbejdes i systemet "Nationale Standard Affalds Regulativer". Derfor kan der i regulativets standardtekst forekomme ændringer, der ikke er foretaget af forvaltningen.
Regulativet er tilpasset forskellige nye ordninger, som er blevet besluttet i Klima- Natur og Genbrugsudvalget. Udover de ændringer/præciseringer, som er beskrevet nedenfor, er der lavet en række mindre sproglige ændringer.
Indsamling og sortering ved kolonihaveforeninger
Ændring i §§ 10 – 29. I beskrivelsen af, hvem ordningerne gælder for, er ordlyden ”Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen” suppleret med ordlyden: ”Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihaver m.m. i kommunen."
Ændringerne følger af beslutning på Klima, Natur- og Genbrugsudvalget d. 03.05.2023, om at inkludere kolonihaver i affaldsindsamlingen.
Ny ordning for tekstilaffald
Ændring i §18 således, at teksten nu afspejler den henteordning i form af en bestilleordning, der implementeres i efteråret 2023 som supplement til bringeordningen til genbrugspladserne. Ordningen blev besluttet på møde i Klima, Natur- og Genbrugsudvalget d. 29.03.2023.
Ny ordning for asbest
Ændring i §21.3 og tilføjet §29. Der er tilføjet ny paragraf, samt lavet rettelse i forhold til brug af genbrugspladserne, således regulativet afspejler den nye ordning for asbestholdigt affald, der træder i kraft 1. januar 2024. Tilretningen er lavet som følge af beslutning på Klima, Natur- og Genbrugsudvalget d. 03.05.2023, om vedtagelse af en ny ordning for asbestholdigt materiale.
PCB-holdigt affald
Tidligere §28 (Ordning for PCB-holdigt affald) ophæves, da affaldet er omfattet af andre ordninger i regulativet.
Bygge- og anlægsaffald
Ændringer i §26 så teksten følger teksten i regulativ for erhvervsaffald.
Ny ændring som ønskes sendt i høring: Sommertømning
Klima, Natur- og Genbrugsudvalget har på møde d. 07.06.23 behandlet en sag om forvaltningens økonomi på affaldsområdet. På mødet blev optimeringsmuligheder drøftet og forskellige tiltag godkendt, herunder udfasning af ordningen for ugetømning af dagrenovation i sommermånederne. Denne ændring er ikke indarbejdet i høringsudkastet til regulativet, som nu fremlægges til godkendelse. Det indstilles derfor, at der foretages en høring af ændringen til regulativet. Konkret betyder det, at nedenstående afsnit fjernes fra § 9:
Tilmelding til ekstraydelsen ugetømning i juni-august skal ske inden den 1. april i det pågældende kalenderår. Tilslutningen er bindende og gældende, indtil ekstraydelsen afmeldes. Afmelding skal ske med mindst 4 ugers varsel.
Ugetømning af dagrenovation i sommermånederne er hidtil blevet benyttet af knap 2 % af alle husstande. Udfasning af ordningen medfører optimering af og besparelser i driften.Økonomi
Ændringen i regulativet har ikke økonomiske konsekvenser for Middelfart Kommune.
Høring
Regulativet har været i offentlig høring i 6 uger. I høringsperioden er der indkommet to høringssvar fra Ældrerådet og Handicaprådet.
Høringssvarene giver ikke anledning til at ændre i regulativet.
Det nye ændringsforslag til regulativets § 9 skal i offentlig høring i 4 uger, herunder ved Ældre- og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Der er en tæt sammenhæng mellem affaldsmængder, sortering og klima og miljø. Regulativet skal på bedst mulig måde understøtte husholdningerne i kommunens mulighed for affaldsforebyggelse og -sortering, hvilket kommer klimaet og miljøet til gavn.
Beslutning
Godkendt.